S'amplia la jubilació anticipada per activitat a un nou col·lectiu d'empleats públics

Els bombers i els bombers forestals es beneficiaran d'aquesta mesura comentada per l'autor.

Com ja vam tenir ocasió de comentar en una entrada anterior, s’estan posant en marxa mesures per regular l’anticipació de l’edat de jubilació mitjançant l’aplicació de coeficients reductors a persones que, per raó de l’activitat que desenvolupen, estan sotmeses a condicions excepcionalment penoses, tòxiques, perilloses o insalubres i presenten índexs elevats de morbiditat o mortalitat.

Amb caràcter general, el Reial decret 402/2025, de 27 de maig, regula el procediment previ per a determinar els supòsits en els quals escau permetre anticipar l'edat de jubilació en el sistema de la Seguretat Social mitjançant l'aplicació de coeficients reductors. Aquesta norma, que està vigent des del dia 17 de juny, desenvolupa el que es disposa en l'article 206 del TRLGSS, que regula la jubilació anticipada per raó de l'activitat. No obstant això, l'aplicació d'aquest nou procediment no es durà a terme fins que sigui publicada l'Ordre Ministerial que creï la Comissió d'Avaluació que preveu l'esmentat precepte legal.

Seguint la línia marcada per l’article 206 del TRLGSS, s’ha publicat una nova norma que, en aquest cas, té per objecte ampliar l’àmbit subjectiu i millorar les condicions d’accés a la jubilació anticipada per raó de l’activitat d’un col·lectiu que ja tenia reconegut aquest dret en el Reial decret 383/2008, de 14 de març, pel qual s’estableix el coeficient reductor de l’edat de jubilació en favor dels bombers al servei de les administracions i organismes públics. Aquesta nova norma és el Reial decret 817/2025, de 16 de setembre, que és en vigor des del dia 18 de setembre de 2025, i del qual s'exposen a continuació les principals novetats.

En primer lloc, com hem assenyalat, s’amplia l’àmbit subjectiu de les persones beneficiàries d’aquesta modalitat de jubilació anticipada, ja que, a més dels bombers de les administracions públiques, s’hi inclouen expressament els bombers forestals que estiguin en el Règim General de la Seguretat Social, amb independència del tipus de relació que els vinculi amb aquelles —laboral o estatutària— i sempre que desenvolupin les funcions de l’article 4 de la Llei 5/2024, de 8 de novembre, bàsica de bombers forestals.

Per a totes les persones incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta norma, siguin bombers o bombers forestals que hagin romàs en situació d’alta per aquestes activitats fins a la data en què es produeixi el fet causant de la pensió de jubilació, es fixa el coeficient reductor en el 0,20, que és aplicable als anys complets efectivament treballats desenvolupant aquestes professions. Tanmateix, també tindran dret a aquests mateixos beneficis aquells que, havent assolit l’edat d’accés a la jubilació que correspongui en cada cas, cessin en la seva activitat com a bomber o bomber forestal, però romanguin en alta per raó de l’exercici d’una activitat laboral diferent, qualsevol que sigui el règim de la Seguretat Social en què, per aquesta raó, quedin enquadrats.

Pel que fa a l’edat mínima d’accés, es manté en 60 anys, si bé en aquells casos en què s’acreditin almenys 35 anys de cotització efectiva, s’hi pot accedir des dels 59 anys.

També és significativa la modificació que introdueix la nova norma en les condicions per accedir a aquesta modalitat de jubilació anticipada. Així, es refà la llista d’absències que no es descompten per al còmput del temps efectivament treballat, harmonitzant-la amb les causes de suspensió de l’article 1 del Reial Decret 402/2025. Aquestes absències que no penalitzen el còmput són les següents:

1- Incapacitat Temporal per malaltia comuna/professional o accident, tant laboral com no laboral.

2- Naixement, adopció, guarda amb fins d’adopció o acolliment, inclosos els supòsits amb menors amb discapacitat o amb especials dificultats d’inserció; risc durant l’embaràs i risc durant la lactància natural; permís parental; i abandonament del lloc de treball per ser víctima de violència de gènere o sexual.

3- Permisos i llicències retribuïts, inclòs l’exercici de representació sindical, encara que no sigui retribuïda, amb la condició de mantenir la cotització addicional llevat que aquesta representació no comporti alta en algun règim (en aquest cas no es computa com a temps efectivament treballat a efectes de coeficients).

Finalment, l’aplicació dels beneficis comporta un increment de la cotització per a aquests col·lectius de bombers i bombers forestals, en els termes que s’estableixin legalment. Per a aquest any 2025, l’article 32.2 de l’Ordre PJC/178/2025, de 25 de febrer, estableix un tipus de cotització addicional sobre la base de cotització per contingències comunes del 10,60 %, del qual el 8,84 % anirà a càrrec de l’empresa i l’1,76 %, a càrrec de la persona treballadora. A aquesta cotització addicional no se li aplicarà el mecanisme d’equitat intergeneracional, ni tampoc la cotització addicional de solidaritat.

 

Jorge Pérez Pérez 

Data
Font
Escola d'Administració Pública de Catalunya
Tipus
Opinió