Més de 4.000 docents es queden sense plaça tot i haver aprovat les oposicions

El Departament d'Educació ha fet públics els resultats definitius dels concursos de mèrits i d'oposició extraordinaris fets durant aquest 2023 per estabilitzar la plantilla de mestres i professors.

opoEl Departament d'Educació ha fet públics aquest dilluns els resultats definitius dels concursos de mèrits i d'oposició extraordinaris fets durant aquest 2023 per estabilitzar la plantilla de mestres i professors.

De les 27.338 persones que s'hi van presentar, 17.588 han aprovat --un 66%-- i gairebé 10.000 han suspès. Dels aprovats, 13.459 aspirants han aconseguit una de les places vacants i, per tant, queden més de 4.000 persones que han aprovat però no han obtingut cap plaça. Uns professionals que "no cauran del sistema", segons ha assegurat la secretària general d'Educació, Patrícia Gomà, que els ha volgut enviar un missatge de tranquil·litat:

"El sistema necessita aquests docents i contínuament hem de fer crides a incorporar noves  persones."

Alguns són docents amb més de set anys d'antiguitat. Fonts del departament apunten que es buscarà una solució específica per a aquest col·lectiu.

A partir d'aquest dilluns, els que van fer l'examen a l'estiu ja poden consultar la seva puntuació definitiva, pendents encara de saber quins mèrits podran sumar. Els que han obtingut plaça s'afegeixen als gairebé 13.000 docents que van entrar directament per mèrits.

779 vacants que aniran a concurs públic

El procés d'estabilització ha deixat, però, 779 vacants en algunes especialitats on es presentava menys gent que vacants convocades, com és el cas de la informàtica. Segons ha indicat el departament, aquestes vacants "no es perdran", sinó que, com diu la llei, han de passar a concurs d'oposició ordinari que es farà l'estiu del 2024.

Amb aquest nou concurs públic, el departament confia arribar a l'objectiu de reduir al 8% el nombre de docents interins, després d'haver estabilitzat a l'entorn de 27.000 professionals en total.

"És un repte majúscul que encara no ha acabat."

Una plaça de japonès, l'única deserta en el concurs de mèrits

Pel que fa al concurs de mèrits, les places convocades eren 12.859, de les quals només una ha quedat deserta, en l'especialitat de japonès. A banda, hi ha hagut 1.415 renúncies, sobretot d'aspirants procedents del País Valencià i les illes Balears, segons ha indicat Educació.

Ara com ara, la conselleria està gestionant les renúncies i adjudicant les places que han quedat vacants i, segons han informat, la intenció és publicar a mitjans d'octubre un nou llistat provisional de proposats.

1.034 aprovats més arran de les reclamacions

El departament també ha explicat que de les 8.447 persones que han fet alguna reclamació sobre els resultats obtinguts a les proves d'oposició, un 12% --1.034-- s'han tancat amb un aprovat.

Algunes reclamacions feien referència a la "disparitat en els resultats" entre tribunals d'una mateixa especialitat, segons va denunciar el sindicat USTEC. En aquest cas, el Departament d'Educació ha matisat que la "disparitat" només s'ha produït en dos tribunals, corresponents a l'especialitat de biologia, dels 310 que han avaluat les proves.

El departament ha defensat que els tribunals "són sobirans" i que es regeixen per uns "criteris comuns" a l'hora d'avaluar. Tanmateix, ha recordat que els aspirants que tampoc han aprovat després de la primera reclamació poden presentar un recurs d'alçada i, posteriorment, també podrien recórrer a un contenciós administratiu.

Amb tot, el departament ha defensat que es tracta d'un "macroprocés d'estabilització" que ha de mobilitzar "molts recursos" i que porta per objectiu final aconseguir un "sistema més estable que reverteixi en la millora de la qualitat educativa".

Virgínia Arqué Nueno

Ccma.cat